17. 3. 2015.

Muke kraljevačkog „Autotransporta“

Najveći gradski prevoznik u Kraljevu preživljava najteže dana od osnivanja

Sve manji broj autobusa koji saobraćaju i „krntije“, kako građani nazivaju vozila stara nekoliko decenija koja i danas saobraćaju, slika su i prilika javnog prevoza u gradu na Ibru, a poslednje tri decenije lokalna samouprava nijednom nije izdvojila subvenciju za preduzeće „Autotransport“, koje se u Kraljevu bavi javnim prevozom, tvrdi zastupnik kapitala u ovom preduzeću Zoran Maričić.


Kraljevački „Autotransport“ posluje na području teritorijalno najveće i vrlo razuđene opštine Srbije, a u celoj Srbiji je jedini prevoznik koji imaprigradsku liniju dužu od 100 kilometara, do mesta Rudno na Golijskoj visoravni.



„Svakog dana naši autobusi saobraćaju i do udaljene Mlanče, Gokčanice, Studenice, Tolišnice ili Gledića, a to su linije koje prevozniku nikada ne mogu da donesu zaradu, već samo čist trošak“, pojašnjava Maričić.



Praksa, čak i u Srbiji, pokazuje da održavanje takvih linija treba da dotira grad iz svog budžeta, ali to u Kraljevu nije slučaj

„Neprihvatljivo je da republički parlament krajem prošle godine izdvoji dve milijarde dinara za Gradsko saobraćajno preduzeće Beograda, a da prevoznička preduzeća u Srbiji ne dobiju ni dinar“, kaže zastupnik kapitala.


On dodaje da nije prihvatljivo ni da svi autobusi koje je zemlja dobila iz donacija odu u Beograd, a u provincijiu nijedan, kao ni to što su radnici „Autonsporta“ i prošle godine ostali bez socijalnog programa.

Studije koje izučavaju funkcionisanje javnog prevoza i uslove za njegov razvoj impliciraju neophodnost subvencionisanja javnog prevoza baš zato da bi mogle da prežive i nerentabilne autobuske linije za koje privatnici nisu zainteresovani.


„Kroz uređenje tržišta javnog prevoza i dotacije iz gradskog budžeta, lokalna samouprava bi trebalo da omogući da prevoznik zaradi od 130 do 200 dinara po kilometru, a „Autotransport“ zarađuje najviše 75 dinara“, ilustruje Maričić.


Iz te minimalne zarade obezbeđuje se izmirivanje računa za gorivo, rezervne delove, ulje i gume, kao i za neredovnu isplatu zarada koje u proseku iznose oko 24.000 dinara.


„To je nedovoljno da prevoz funkcioniše na boljem i višem nivou“, poručuje zastupnik kapitala, navodeći da Kraljevo ne uspeva da reši ni problem nelegalnih taksi prevoznika koji preotimaju putnike legalnim prevoznicima.


Obećanje predstavnka gradskih vlasti i stranaka u vladajućoj koaliciji da će pomoći rešavanju problema kraljevačkog „Autrotransporta“, prema rečima Maričiča predstavljaju tračak nade za ovo preduzeće, čiji se menadžment, uz pokušaje da obezbedi socijalni porogram za 2015. godinu, nada i obezbeđivanju sredstava za normalno funkcionisanje preduzeća ubuduće, isplaćivanje zaostalih zarada i povezivanje radnog staža radnicima.

Izvor: E Raska.rs